Het Next Web (TNW) Conference is een jaarlijks evenement dat professionals uit de wereld van technologie, innovatie en ondernemerschap samenbrengt. Dit jaar vond TNW 2023 plaats in Amsterdam (eigenlijk Zaandam). Ik kreeg de kans om aanwezig te zijn en wil graag mijn ervaringen delen in deze blogpost.
Het centrale thema van dit tweedaagse evenement was kunstmatige intelligentie (AI) en de impact hiervan op organisaties maar ook individuen. Eenander onderwerp dat naar voren kwam, was een verfrissende kijk op het verzamelen van data, vaak in combinatie met AI.
Het congres bood een breed scala aaninspirerende keynotes van toonaangevende professionals uit de industrie. Daarnaast waren er boeiende paneldiscussies waar de nieuwste trends en ontwikkelingen in de technologiewereld werden besproken. Er werden veel maatschappelijke kwesties aangekaart, zoals inclusiviteit, de rol van AI, privacy en digitale ongelijkheid.
Hier volgen enkele hoogtepunten:
Met de opkomst van AI is de rol van developers aanzienlijk aan het veranderen. AI en low-code technologieën brengen verschuivingen teweeg waarbij er meer nadruk wordt gelegd op controle en businessanalyse. De rol van een developer zal dus verschuiven van het genereren van code naar het controleren van code. Softwarebedrijven moeten zich ook aanpassen en naast het generen van code ook meer richten op het bieden van tools voor de controle van code.
Na Covid is hybride werken op kantoor de norm geworden. Dus het gebruik van kantoorruimtes zal moeten veranderen om te voldoen aan de huidige en toekomstige behoeften. Dit is mogelijk door het inrichten van multifunctionele ruimtes die ook buiten werktijden gebruikt kunnen worden door bijvoorbeeld verenigingen en scholen. Een effectieve kantoorruimte gaat verder dan alleen bureaus en zorgt voor optimaal gebruik van de ruimte.
Er werd een demo gegeven van het genereren van audioadvertenties met behulp van ChatGPT en Alexa. Dit was indrukwekkend vanwege de kwaliteit en de mogelijkheid om tijdens het creatieproces vervolg- en detailvragen te stellen. De populariteit van audio neemt toe, met radio, streamingdiensten en vooral podcasts als belangrijke spelers. Het maken van audio is gemakkelijker dan video en de consumptie ervan is minder belastend. Daarom zullen audioadvertenties naar verwachting toenemen, vooral in passende contexten zoals podcasts.
De metaverse wint terrein als marketinginstrument. Het verschil tussen het streamen van een product, fysiek aanwezig zijn en de metaverse is dat streamen statisch is, fysiek aanwezig zijn reistijd en wachttijd met zich meebrengt, terwijl het ‘ruimtelijke web’ deze problemen oplost. BMW heeft een interessant experiment uitgevoerd in samenwerking met Warner Music, Epic/Unreal. Door de samenwerking met deze vooraanstaande bedrijven, krijg je daadwerkelijk een mooi product wat aanspreekt. Cijfers (mogelijk bevooroordeeld, “wij van WC-eend”) geven aan dat het effectief is.
Steden (niet-Amerikaanse) streven ernaar auto’s te beperken en wegen efficiënter te gebruiken voor fietsers, voetgangers en openbaar vervoer. Het integreren van planning, routes, efficiëntie, kosten en betaalgemak blijft echter een uitdaging. Elektrificatie, gedeelde mobiliteit en efficiëntie zijn op dit moment belangrijke aandachtspunten, maar er is nog veel werk te doen. Oplossingen, zoals het verbannen van dieselvoertuigen, zijn nog niet volledig beschikbaar, maar er wordt hard aan gewerkt.
AI speelt een steeds grotere rol in de gamingindustrie, zowel bij het genereren van reacties van niet-speelbare personages (NPC’s) met behulp van grote taalmodellen als bij het verbeteren van de gameplay in open wereld-spellen. Een NPC is een karakter in een videogame dat door de computer wordt gecontroleerd en niet door een speler. Ze worden vaak gebruikt om de spelwereld te bevolken, missies te geven of interactie te hebben met spelers. AI wordt steeds meer geïntegreerd in game-ontwikkelingsframeworks zoals Unity, waardoor ontwikkelaars toegang hebben tot krachtige tools en mogelijkheden om de game-ervaring te transformeren.
Een hoogtepunt van het evenement was de presentatie van Nagin Cox, een NASA-engineer die een belangrijke rol speelt in robotische ruimtemissies, waaronder de Mars Rover-missies. Ze is verantwoordelijk voor het plannen en uitvoeren van operationele activiteiten voor de rovers op Mars. Met haar inspirerende en enthousiaste persoonlijkheid wist ze het publiek te motiveren en aan het denken te zetten over de toekomst van ruimtevaart en onze rol daarin.
TNW 2023 Conferences bood inspirerende keynotes, boeiende paneldiscussies en inzichten in maatschappelijke vraagstukken. Klein kritiek punt is dat bij dit soort congressen bepaalde sprekers vooral bezig zijn met zichzelf horen praten, zonder daadwerkelijk veel toegevoegde waarde te bieden. Maar al met al heeft het congres mij en de deelnemers geïnspireerd en uitgedaagd om na te denken over de toekomst van technologie en onze rol daarin.
Comments